Tuesday, January 10, 2012

Banyak Ketawa

Dr Yusuf Qardawi meletakkan lima etika yang perlu dipatuhi dalam bergurau senda:

1. Tidak menggunakan perkara yang bohong sebagai alat untuk manusia tertawa.rasulullah s.a.w. bersabda:: Celaka orang yang bercakap kemudian berbohong supaya manusia ketawa. Celakalah dia dan celakalah dia. (Hr Ahmad dan ad-Darimi – sanadnya sahih)

2. Gurauan tidak mengandungi penghinaan terhadap orang lain melainkan diizinkan oleh orang tersebut. Firman Allah: “ Wahai orang2 yang beriman janganlah satu puak itu menghina puak yang lain, kemungkinan orang yang dihina lebih baik dari orang yang menghina. Janganlah wanita menghina wanita yang lain , kemungkinan wanita yang dihina lebih baik baik dari yang wanita menghina… “ ( 11 : al-Hujarat)
Rasulullah s.a.w. bersabda:: “Cukuplah seorang itu melakukan kejahatan apabila dia menghina saudaranya semuslim.” (Hr Muslim – sahih), termasuk dalam menghina ialah dgn meniru perbuatan orang lain. Aisyah ra berkata “Aku telah meniru perbuatan seorang manusia.” Lalu Rasulullah saw bersabda: mafhumnya: “Aku tidak suka meniru perbuatan orang lain.”(Hr Ahmad dan Baihaqi – sanad sahih).

3. Melawak yang tidak menakutkan orang lain.
Nukman bin Basyir ra berkata: Sesungguhnya kami bersama Rasulullah saw dalam satu perjalanan. Seorang lelaki mengantuk di atas tunggangannya. Seorang lelaki yang lain mengambil anak panah dari busurnya dan mengejutkan lelaki yang mengantuk yang menyebabkan dia terperanjat. Rasulullah saw bersabda; mafhumnya: “Haram bagi seorang lelaki menakutkan orang Islam.”(Hr Thabrani – sahih)
Nabi saw bersabda lagi, mafhumnya : “ Janganlah kamu mengambil barang kepunyaan saudara seislamnya dengan niat melawak atau pun betul2.”(Hr Ahmad – sahih)

4. Jangan melawak ditempat yang serius dan jangan serius di tempat melawak.
Dalam Islam ada 3 perkara yang dianggap diambil hukumnya walaupun dalam keadaan melawak. Nabi saw bersabda:

Maksudnya: “Tiga perkara yang mana diambil hukumnya samaada dalam keadaan melawak atau serius: 1. Nikah 2. Cerai 3. Membebaskan hamba. (Hr Abu Daud, at-Tirmizi dan Ibnu Majah – sanadnya hasan)
Sesungguhnya Allah telah mencela orang2 musyrikin yang ketawa ketika mendengar al-Quran. Firman Allah swt:
“Adakah kamu hai musyrikin rasa hairan dengan ayat2 suci al-Quran? Kamu ketawa ketika mendengarnya, tidak menangis ketika mendengarnya dan kamu dengar dalam keadaan lalai.” (59 – 61 : an-Najm)

5. Hendaklah melawak sekadar perlu dan tidak berlebihan.
Nabi saw bersabda: mafhumnya: “Janganlah kamu banyak ketawa. Sesungguhnya banyak ketawa boleh mematikan hati.” (Hr Ahmad dan Ibu Majah – sanad hasan)
Sabda Saidina Ali ra: “Masukkan lawak dalam kata2 sekadar kamu memasukkan garam dalam makanan kamu.”
Said bin al-‘As berkata: “Bersederhanalah dalam melawak. Berlebihan dalam melawak akan menghilangkan keindahan dan menyebabkan orang-orang lain...akan berani terhadap mu. Meninggalkan melawak akan menjauhkan orang2 yang hendak bermesra dan menyebabkan orang2 yang berdamping dgn mu berasa rimas.
Dari Abu Hurairah radhiallahu anhu dia berkata: Rasulullah saw bersabda:
“Janganlah kalian banyak ketawa, kerana banyak ketawa akan mematikan hati.” (HR. At-Tirmizi dan Ibn Majah, dinilai sahih oleh Al-Albani)

Dari Aisyah ra: “Saya tidak pernah melihat Rasulullah s.a.w. ketawa terbahak-bahak hingga kelihatan tenggorok (kerongkong)nya, baginda biasanya hanya tersenyum.” (Imam al-Bukhari dan Muslim)

Ulasan:

Sebaik-baik perkara adalah yang sederhana dan pertengahan. Tatkala Islam mensyariatkan untuk banyak senyum, maka Islam juga melarang untuk banyak tertawa, karena segala sesuatu yang kebanyakan dan melampaui batas akan membuat hati menjadi mati.

Sebagaimana banyak makan dan banyak tidur boleh mematikan hati dan melemahkan tubuh, maka demikian pula banyak ketawa boleh mematikan hati dan melemahkan tubuh. Jika hati sudah mati maka hatinya tidak akan dapat menerima peringatan dari Al-Qur`an dan sukar menerima nasihat.

Kerana tidaklah kita temui orang yang paling banyak ketawa kecuali dia adalah orang yang paling jauh dari Al-Qur`an.

Adapun hukum banyak ketawa, maka zahir hadis Abu Hurairah di atas menunjukkan haram. kerana hukum asal setiap larangan adalah haram. Apalagi disebutkan sebab larangan tersebut boleh mematikan hati, dan sudah dimaklumi melakukan suatu amalan yang boleh mematikan hati adalah hal yang diharamkan.

Adapun tertawa sesekali atau ketika keadaan mengharuskan dia untuk ketawa, maka ini adalah hal yang diperbolehkan, bukan termasuk tuntunan rasulullah s.a.w.

Satu kajian telah dibuat mengenai ketawa dan kesan-kesannya kepada kesihatan seseorang oleh Dr.William A.Fry Jr seorang penyiasat sains di Stanford Universiti, California.

Hasil kajian itu beliau telah membuat kesimpulan awal bahawa ketawa boleh menganggu kesihatan seseorang, terutama kepada orang-orang yang mungkin terdedah kepada penyakit-penyakit jantung dan penyakit-penyakit pernafasan.

Dalam bergelak ketawa itu sudah tentu kita akan lupa kepada alam barzakh dan alam akhirat yang akan ditempuh oleh setiap orang yang hidup di dunia. Kita tidak dapat mempastikan bagaimana corak kehidupan kita di sana nanti setelah melalui jalan yang panjang untuk sampai ke sana- ke dunia yang kekal abadi. Dunia yang tidak dapat digambarkan bagaimanakah bentuknya yang sebenar yang harus dijadikan matalamat setiap orang dari kita yang bijaksana.
Lagi hadith yang melarang manusia ketawa.
-“Tertawa-tawa di masjid menggelapkan suasana kubur”.

Namun begitu masih ramai lagi orang yang berada dalam masjid, sementara menunggu waktu solat rancak berbual-bual yang membuat mereka ketawa terbahak-bahak. Malah ketika azan masjid dikemudndangkan pun mereka masih lagi berbual-bual dan ketawa sama naik dengan muazim berazan.

-“Barangsiapa tertawa-tawa nescaya melaknat akan dia oleh Allah [Al-Jabbar]. Mereka yang banyak ketawa di dunia nescaya banyak menangis di akhirat”.

Namun begitu kita tidak dilarang untuk menunjukkan kesukaan kita kepada sesuatu yang memang mencuit hati kita. Kita tidak dilarang bergembira melihat telatah anak-anak kecil kita atau cucu-cucu kita yang melucukan. Kita tidak dilarang untuk bergembira bersama-sama dengan isteri kita yang tersayang atau dengan suami kita yang tercita. Apa yang sebenarnya dilarang ialah kita hanyut dalam arus ketawa yang berpanjangan dan berlarutan yang menyebabkan kita lupakan diri kita sedang dalam perjalanan menuju ke suatu destinasi yang tidak dapat kita jangkau dan dalam keadaan yang kekal dan abadi yang memerlukan persiapan yang mencukupi untuk sampai ke sana dengan aman dan bahagia.

Contoh ketawa yang paling baik ialah ketawa Baginda Rasulullah s.a.w. yang hanya tersenyum menampakkan gigi tanpa mengeluarkan suara yang kuat.

Jangan ketawa seperti syaitan yang tergelak-gelak dan terbahak-bahak. Ketawa begitulah yang dikatakan “kerasukan syaitan”. Dan ingatlah tempat syaitan ialah neraka jahnam yang telah dijanjikan Allah untuk mereka.

Moga sentiasa diberi petunjuk dari Allah.
Wallahu’alam.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.